ندای آشنا

این وبلاگ درجهت رشد واشاعه آواز ایرانی اهتمام می ورزد.

ندای آشنا

این وبلاگ درجهت رشد واشاعه آواز ایرانی اهتمام می ورزد.

صداسازی در موسیقی سنتی(قسمت دوم)

همانطور که گفته شد صداسازی مقدمه شروع آواز است و بدون آن بعضاً ملاقه به کفچه پیمودن است و بایستی شاگردان آواز از ابتدای شروع به یادگیری با تکنیکهای صداسازی آشنا و سپس پس از تائید استاد و کسب امادگی حنجره شروع به یادگیری گوشه ها نمایند. این حقیر مدت هاست که به تحصیل اینعلم مشغولم گوش‌های از تجربیات را که تماماٌ در نوشتار نم گنجد به رشته تحریر درآورم.
در ابتدای شروع صداسازی می‌بایستی نوت ها را بمدت 10 ثانیه به صورت ممتد کشید. در ابتدای امر از پائین ترین جای صدا شروع می کنیم این امر حدودا 2 یا سه جلسه را به خود مشغول می‌نماید. پس از این امر اقدام به زدن تحریرهای منفصل می نمائیم . این تحریرها به صورت زیر خوانده می شود. ها ها ها هاها ها ها ها ها از بم شروع و به اکتاو می رویم.
بعد تحریرهای متصل دوتایی ها هه ها هه ها هه ها هه ها هه .....
تحریرهای متصل سه تایی ها ها هه هاهاهه هاهاهه هاهاهه هاهاهه هاهاهه و...
تحریرهای متصا چهارتایی هاها هه هه هاهاهه هاهاهه هاهاهه هاهاهه هاهاهه .....
این تحریرها د رگام های مختلف از ماهور گرفته تا شور و سه گاه و.. تمرین می‌گردد.
در این تمرین ها شاگرد با گام‌ها و همچنین فواصل موسیقی تا حدی آشنا می گردد چرا که این امر موجب می گردد هنرجو در اموختن گوشه‌های دستگاه های موسیقی که با نشیب و فرازهای زیادی روبروست کمتر دچار اشتباه و یا به اصطلاح فالشی و یا خارج خوانی گردد. منتظر سایر مطالب بنده باشید.

صداسازی در موسیقی سنتی -قسمت اول

اصولا شروع هرکاری بدون پرداختن به زیرساخت های آن کاری بسیار مشکل ودربعضی اوقات لاممکن است.
به عنوان مثال شما برای اینکه بتوانید با ماشین خودتان به سفربروید بایستی از سالم بودن وسیله نقلیه خود ازنظر فنی وسوخت اطمینان پیدا کنید.با یک ماشین پنچر و یا بدون بنزین هرگز نمی‌توان حرکت نمود.
شما حتی قبل از اینکه با سازی شروع به نواختن نمائید بایستی از کوک بودن ساز اطمینان داشته باشید در غیر اینصورت هرقدر شما نوازنده توانمندی هم باشید از ساز شما صدای دلچسبی بگوش نخواهد رسید.
صدای انسان نیز همچون سازی میماند که برای نواختن نیاز به کوک دارد. ولی منظور از کوک صدا ساختن حنجره و ساختن پرده‌های آوای در حنجره می‌باشد که در اصطلاح امروزی در بین اهل آواز به صداسازی مشهور است.
هرچند برخی از اساتید آواز اعتقاد چندانی به صداسازی در ابتدای شروع ردیف‌ها ندارند ولی شواهدنشان داده که اکثر هنرجویانی که به کلاس استاد مراجعه می‌نمایند و بعضاٌ مدت مدیدی نزد اساتید فن به تحصیل آواز مشغول بوده‌اند در خواندن آواز و حتی طریقه بیرون دادن صدای خود دچار مشکلات فراوانی هستند که گاهاٌ عدم توجه اساتید امر موجب صدمات جبران ناپذیری به هنرجویان می‌شود.
لزا به نظر اینجانب امر صداسازی عضو جداناپذیری از تحصیل آواز می‌باشد و لازم است که کلیه هنرجویانی که در ابتدای آموزش هستند حتما این دوره را نزد یک استاد خوب که کاملا به امر صداسازی تسلط داشته باشد بگذرانند.